Escrito por PAGUYUBAN COMERCIO FOREX DAN INDEX SAHAM em 7.29.2009 00.31 BANCO PERSETUJUAN NEGARA INDONESIA BANCO SEBAGAI PENYIMPAN DANA PADA PERDAGANGAN BERJANGKA KOMODITI Jacarta, 14 Juli 2009 8211 Hari ini Kepala Bappebti, Deddy Saleh, menyampaikan Surat Keputusan No. 32 / BAPPEBTI / KP / 7/2009 tentang Persetujuan Terhadap Banco Umum Sebagai Banco Penyimpan Margem, Dana Kompensasi dan Dana Jaminan, kepada PT. Banco Negara Indonésia (Persero) tbk. pada Tanggal 9 Juli 2009. Bank Negara Indonesia banco merupakan ke lima setelah Banco Niaga, o Banco Central Asia, Century Bank dan Banco Sinar Mas yang memperoleh persetujuan dari Bappebti sebagai Banco Penyimpan Dana dalam kegiatan Perdagangan Berjangka Komoditi. Persetujuan ini diberikan setelah melalui prós yang cukup panjang mulai penelitian semua dokumen yang dipersyaratkan dan pengujian sarana teknologi informasi yang dipergunakan. Dan juga unido membro kesempatan secara luas kepada perbankan nasional terlibat dalam kegiatan Perdagangan Berjangka Komoditi di Indonesia. Keikut sertaan Bank Negara Indonesia sebagai Banco BUMN Pertama yang disetujui sebagai Banco Penyimpan Dana, memberikan pilihan kepada parágrafo Pialang Berjangka untuk menyimpan dana nasabahnya pada banco-banco yang sudah memperoleh persetujuan dari Bappebti. Karena Pialang Tradução automática limitada:: Berjangka que diz que o menyimpan dana nasabah dalam rekening yang terpisah dengan rekeningnya sendiri. Dana tersebut hanya dapat ditarik dari rekening terpisah untuk pembayaran komisi, biaya lain sehubungan dengan transaksi dan untuk keperluan lain atas perintah tertulis dari nasabah. Dengan diberikannya persetujuan ini, diharapkan kedepan Industri Berjangka di Indonésia dapat Semakin berkembang dan menjadikan bursa berjangka berfungsi sebagai sarana pengalihan resiko dan sarana pembentukan harga yang efektif. Para pengurus PT. Banco Negara Indonésia (Persero) yang bertanggung jawab pada bagian penyimpanan dana dalam rekening terpisah untuk kegiatan perdagangan berjangka komoditi terdiri dari. 1. Adi Setianto. Pemimpin Divisi Jasa Keuangan e Dana Institusi 2. Suhendry Hafni. Wk. Pemimpin Divisi Jasa Keuangan e Dana Institusi 3. Eddy N. S. Wk. Pemimpin Divisi Jasa Keuangan e Dana Institusi 4. Hestu Wijaya. Pemimpin Kelompok Jasa Kustodi de Wali Amanat 5. Eddy Purwanto. Assistente Vice-Presidente de Vendas 6. John Adrian Suharyo. Pengelola Jasa wali Amanat dan Keagenan 7. Ade Baroch. Gerente de Relações Vendas Adaptável ao cliente lengkap PT. Banco Negara Indonésia (Persero) Tbk. Adalah: Jl. Jend. Sudirman Kav. 1 Jakarta Pusat 10220, P. O CAIXA 2955 JKT. Telp. 021 8211 2511946, 5728387. Fax. 021 8211 5728805. E 8211 Correio. Investor. relationbni. co. id Informações sobre a região ou local da sua ocorrência: Humas Bappebti, Telp. 021 8211 31924744 Ext. 431Skandal Forex Banco Negara Malásia 1992-1993 Hari ini título yang penulis (ao longo) utarakan disini kelihatan agak menyinggung sesetengah pihak. Namun ianya bukan bertujuan mengaibkan, sekadar informasi telus kepada seluruh rakyat Malásia ágar masyarakat kita diberikan maklumat sejarah yang betul yang menjadi pengajaran buat kita Hari ini dan khasnya comprar anak cucu kita akan datang. Artikel di bawah dianjurkan oleh ONGs bebés dan tidak terikat mana-mana parti atau persatuan. Sekadar perkongsian ilmu yang tidak dihebahkan kepada umum. Dan menjadi salah satu sebab utama mengapa Kerajaan tidak menghalalkan dan melesenkan forex sebagai satu jenis perniagaan buat individual de Malaysia buat masa ini . Forum khas bertajuk 8220Bank Negara Escândalo de Forex: Quando o Governo se torna Speculator.8221 2.30 ptg, Sabtu 2 Jun 2012 De Dewan Sri Pinang, Padang Kota Lama, Pulau Pinang. Oleh: Dr. Rosli Yaakob (Painel Jemputan) Siapa Dr. Rosli Yaakob Nascido em Kampong Kundur, Rembau, Negeri Sembilan em 1952. Atualmente é o CEO da Ahsania-Malásia Hajj Investment and Finance Company Limited, Dhaka, Bangladesh. Obteve seu primeiro grau em Economia da UM em 1975. Obteve mestrado e doutorado no mesmo campo da Universidade de Wisconsin, EUA, na bolsa de estudos BNM. Serviu ao BNM por 18 anos. Anteriormente serviu como Vice-Presidente Sênior, Hajj Global e Umrah Corporation (Labuan) Limited, CEO, Golden Pharos Berhad, Diretor, Islâmica Banking Scheme e Projeto Especial, Abrar Discount Berhad, CEO, Abrar Finance Berhad, professor de meio período em mercados financeiros e Instituições da Universidade da Malásia e membro do conselho de várias empresas. As áreas de especialização incluíram a regulação das instituições financeiras, formulação e implementação de políticas monetárias, fiscais e econômicas, gestão de liquidez, bancos e finanças islâmicas e desenvolvimento de estratégias de negócios. Escreve regularmente sobre questões econômicas e apresenta artigos em seminários econômicos. O interesse atual da pesquisa é no retorno do Dinar do ouro como a moeda corrente do mundo Islamic. 21 de Julho de 2007 Subarujo de Sesudah, hari Jumaat, 1 de junho, dalam hujan yang lebat, kami memandu kereta ke Alor Setar. Programas relacionados a este ficheiro: Setar memang menyemarakkan semangat perjuang tetapi meletihkan. Preço médio p / noite, com descontos até 75% no hotel. Seawal selepas sembahyang subuh, palavra menyambung kerja menyiapkan ppp. Ianya siap pada pukul 12.30 petang dan terus saya emelkan kepada Syed Mikael kerana saya telah berjanji akan emel kepada beliau pada sebelah pagi. Saya terlewat. Saya tiba di Dewan Sri Pinang pada pukul 2.00 petang. Fóruns bermula pada kira-kira pukul 3.30 orangotango karana DSAI yang berkereta dari Kuala Lumpur terperangkap dalam kesesakan lalu lintas di Lebuhraya Utara-Selatan. Perjalanan mengambil masa lima setengah jam berbanding 3-4 jam jika tiada kesesakan. Kepada kira-kira 400 hadirin dan fórum hadirat di majlis itu saya memberitahu ada sekurang-kurang Lapan isu utama yang mengundang jawapan berkaitan dengan tajuk fórum itu (fórum diadakan dalam Bahasa Inggeris). Saya kongsi isu-isu dan jawapan yang saya kemukakan di fórum itu dengan pembaca semua. Pertama. Wajarkah Bank Negara Malásia (BNM) é uma organização não-governamental. BNM tidak boleh sama sekali terlibat de dalam kegiatan spekulasi de dalam pasaran wang kerana risiko kerugian daripada kegiatan ini amat tinggi. Fungsi, sebenar, BNM, adalah sebaliknya, iaitu, memerangi kegiatan spekulasi. Di dalam pasaran pertukaran wang asing khususnya, Fungsi teras BNM ialah menjaga dan melindungi Nilai Ringgit da Malásia (MYR) berbanding Nilai matawang asing khususnya matawang rakan Dagang utama negara seperti Dolar Amerika (USD), Ringgit Singapura, Paun britânica (GBP), Deutch Mark ( DM), iene, franco suíço, Franco francês dan sebagainya. BNM mesti melindungi MYR dari serangan spekulatif dan menjaga nilai pertukaran MRY supaya sentiasa stabil dan pasaran wang setiasa cukup kecairan. Kedua. Bilakah BNM mula terlibat di dalam kegiatan spekulasi di dalam pasaran pertukaran wang asing BNM mula melibatkan diri di dalam kegiatan spekulasi di pasaran pertukaran wang apabila Tan Sri Jaffar Hussien (dilatação) Gabenor pada tahun 1985. Gabenor-Gabenor sebelum beliau 8211 Tun Ismail Ali Arwah) por Tan Sri Aziz por Taha (meletak jawatan) por 8211 semuanya menentang kegiatan spekulasi matawang. Malah, mêrca sentiasa mempertahankan BNM sebagai badan eang harus bebas dari campur tangan pemerintahan. Kerana tidak rela dijadikan 8220budak suruhan8221 kepada Menteri Kewangan yang mengarahkan Tan Sri Aziz berbuat sesuatu yang bertentangan dengan prinsip dan etika banco Pusat, beliau memilih meletakkan Jawatan. Mungkin, antaranya, belga e enggan berspekulasi de pasaran wang asing. Isyarat bahawa BNM akan bersepekulasi di pasaran pertukaran wang asing disebut di dalam satu syarahan yang disampaikan oleh TSJH di Delhi dalam tahun 1989. Beliau menyebut bahawa beliau telah menambahkan ketiga dan keempat kepada pengurusan rizab BNM, iaitu, mengoptimamkan keuntungan dan membangunkan kemahiran berurusniaga di dalam Pasaran wang asing Sebelum ini, teras, utama, pengurusan, rizab, adalah menjaga, dan melindunigi, nilai, MYR dan mengekalkan, kecairan di dalam pasaran. Sejak dari itm bermulalah penglibatan BNM dalam kegiatan spekulasi de pasaran wang asing dalam skala besar dengan tijuan menjana keuntangan maksimam sehingga mengkesampingkan teras utama pengurusan rizab. BNM é um grupo de jogadores que não participam no torneio e que não jogam no ringue. Bila, ada, pihak, yang, bertanya, kenapa, BNM, berspekulasi, secuestrada, ada, mana-mana, banco, pusat, yang, berkshire, maka TSJH sering memberi alasan 8220untuk mempertahankan nilai ringgit dan mengawal inflasi.8221 Ini terbukti falsa kemudiannya apabila kerugian besar akibat berjudi terdedah dan nilai Pertukaran asing Tradução automática limitada:: MYR merudum dalam tahun 1997-98 diserang spekulator. Ketiga. Berapa besar dana digunakan O banco de dados de banco de dados não está disponível para a sua seleção: Kerana ketiadaan penyiasatan, jumlah dana terlibat sukar diperinci. Tetapi, pakar-pakar pasaran, memang, mengetahui, bahawa, pada, satu, ketika, BNM (sebelum skandal terdedah), adalah pemain terbesar di dalam pasaran pertukaran wang asing di dunia. Lawannya hanyalah George Soros, 8220penyangak matawang.8221 Akhbar Reuter pernah melhaporkan bahawa bnm adalah 8220 sebuah kuasa yang dominan de dalam pasaran pertukaran wang sejak beberapa tahun kebelakangan ini. ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Juta dan paling tinggi por US $ 10 juta. Tetapi BNM berniaga dalam lote USD 50 juta dan kadang-kadang dalam lote USD1 bilion (dalam istilah pasaran, ini dipanggil satu ela) dalam sehari. Amat jarang sekali peniaga matawang beirando berjual beli dalam lote yang besar. Penanding yang paling hampir kepada BNM dalam kegiatan jual beli di dalam pasaran pertukaran ining ialah pengurus-pengurus dana Jepun. Itu pun mereka berani berman paling tinggi dalam lote USD50 juta dan setakat sekali atau dua kali setahun. BNM bermuda dalam lot-lot besar ini setiap hari. Ertinya, BNM membro de um grupo de dalam pasaran, um grupo de aktiviti de yang tidak ada de kena-mengena langsung de dengan fungsi 8220mempertahankan nilai ringgit dan mengawal inflasi.8221 Estratégias BNM ialah memorial dahulu sesuatu matang wang dalam jumlah beberapa bilion USD dan setelah urusan pertama ini selesai Minit sahaja), ia akan membeli beberapa bilhão USD lagi. Ini menjana kejutan de dalam pasaran dan pedgang-pedagang lain menjadi panik dan akan tergesa-gesa membeli matawang berkenanan. Akibatnya, harga akan naik e ketika itulah BNM menjual pegangannya dan menjana keuntungan lumayan. Para sua comodidade, disponibilizamos uma tradução automática: Pedir o tempo de descanso pedindo para o filho de tahu em um tahu de mereka de merda, mereka akan bertindak balas. Maka bertemulah buku dengan ruas. Dalam segunda-feira, 1992, BNM berjudi di dalam Paun Britânico (GBP). Ia membeli djangkaan GPB akan naik nilai. Pada masa yang sama, George Soros membuat 8220 venda a descoberto 8221 ke atas GBP (jual dulu dan beli kemudian) kerana dia menjangka nilai GBP akan jatuh di masa hadapan. Jangkaan soros tepat. Nilai GBP jatuh. BNM rugi USD5.5 bilhão dan Soros untung USD1.7 bilion. TSJH berbohong dengan mengumumkan bahawa Bnm hanya rugi di atas kertas sebanyak RM9.3 bilion. Hanya kemudian (sábado, 1993) beliau mengakui BNM rugi RM10.1 bilion. Pakar-pakar membuat anggaran bahawa kerugian sebesar itu hanya boleh terjadi kalau BNM berspekulasi dalam pasaran sebanyak US27-33 bilion. Jumlah ini 5 kali ganda jumlah rizab BNM pada massa itu dan lebih besar dari nilai recurso BNM, iaitu, USD20.7 bilhão ketika itu, bermakna BNM sudah bankrap. Ini bukan hendak menjaga nilai ringgit de mengawal inflasi, ini berjudi sakan. Perjudian BNM per dalam pasaran pertukaran wang asing ini tela dikesan oleh banco de dados Amerika (Banco de Reserva Federal) dan Gabenornya pada massa itu, Alan Greenspan. Tetapi, BNM buat pekak badak. Ia terus bermain judi dan akhirnya rugi besar lagi dalam tahun 1993. Akhbar 8220 Malásia Negócios 8221 melaporkan bahawa pada kemuncaknya, BNM pernah berspekulasi di dalam pasaran pertukaran wang seingga RM270 bilion (USD90-100 bilion). Pedagang-pedagang matawang como BNM amador agresif dan digelar 8220pembuli pasaran8221 (bully mercado). Mereka seolah-oleh diberi oleh bos městok cek kosong, berbelanja ikut suka. Yang sebenarnya, yang berjudi itu seorang sahaja, iaitu nem Mohamed Yakcop. Khabarnya (berita yang hangat de kalangan kakitangan BNM), apa yang beliau buat ialah beliau berjual beli menggunakan komputer orang lain 8211 pegawai-pegawai di bawah beliau. Beliau akan bergerak dari satu komputer ke satu komputer sehingga pasaran melihat BNM mempunyai ramai pedagang matawang asing yang agresif mahal yang agresif hanya seoarng sahaja. Beliau selalu datang, mesquita, cortiça, ketika, mesyuarat, berjalan, keluar, pergaminho, kamar, dagangan, (dealing, room). ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Categoria da loja: Keempat, berapa besarkah, kerugian, yang, ditanggung, BNM, akibat, perjudian itu, Memang, sukar, diketahui, dengan tepat, tanpa, penyiasatan. YB Lim Kit Siang pernah Menyebut di parlimen bahawa jumlah kesemua kerugian ialah RM30 bilhão, satu jumlah yang amat menggerunkan. Inilah, jumlah, kerugian, yang, paling, kerap, desenho, kalangan, pemain, pasaran. BNM mengakui kerugian sebanyak RM10.1 bilhão dalam tahun 1992 dan RM5.7 bilion dalam tahun 1993. Jumlahnya RM15.8 bilion, kira-kira setengah dari anggaran pakar. Jumlah yang diakui oleh (em inglês) BNM itu memang secara muslihat direndahkan. Sebahagian, kerugian, itu, disorokkan, melalui, menula, semula, pegangan, emas, BNM, pada, harga, pasaran, yang, tela, menjadi, lebih, tinggi, berbanding, harga, mula, mula, dibeli, menilai, pelaburan, BNM, dalam, saham, tersenarai, beber, lagi, harta, yang, lain. BNM recrutamento 8220 contabilidade criativa 8221 bagi menyorok kerugian. Kerugian telah ditukarkan menjadi 8220harta8221 dengan mencipta istilah baru perakaunan, iaitu, 8220 despesas diferidas 8221 atau 8220perbelanjaan tertunda8221 8211 wang telah dibelanjakan dahulu tetapi akan dibayar secara ansuran kemudian. Ini adalah penipuan. TSJH, akauntan bertauliah de seorang, o mahar de amahra do mahu do ender de. Do...... Kelima. Siapakah yang bertangungjawab di atas kerugian O banco de dados de estatísticas da empresa no momento da sua inscrição é o seguinte: Tun Daim Zainuddin (TDZ) menjadi Menteri Kewangan. Semua orang maklum, TDZ ini seorang spekulator besar dalam pasaran saham. Beliau menjana kekayaan melalui spekulasi di pasaran saham. Dengan nada angkuh beliau pernah dilaporkan berkata: 8220Apa yang saya jana di pasaran saham itu hanyalah duit poket saya.8221 Diyakini bahawa arahan 8220pergi buat duit di pasaran pertukaran asing8221 kepada BNM datangnya dari TDZ dan tentunya direstui oleh Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad (TMM). Umum mengetahui kedua-dua minaka rapat, bagaikan isu dengan kuku. Arahan itu dilaksanakan kerana BNM memmniki seorang Gabenor yang berwatak 8220 Sim homem 8221 bukan macam Tun Ismail Ali dan Tan Sri Aziz Taha. Harus diingat TDZ 8211 kerana gagal menundukkan Tan Sri Aziz Tahá dândi arahan tidak munasabah 8211 tampa da mola Tanya Sri Aziz sewingga beliau meletak jawatan. Gabenor TSJH pula mempunyai 8220 Sim homem 8221 lapisan kedua, iaitu, nem Mohamed Yakcop. Pada peringkat BNM, kerugian gergasi ini adalá tanggungjawab TSJH dan Nor Mohamed Yakcop sepenuhnya. Mereka, walaubagaimana pun mengambil arahan daripada dan membuat laporan terus kepada TDZ dan TMM Menino perma nando de masturbação matawang ini. Pegwai tinggi BNM yang lain tidak tahu apa-apa. Timbalan Gabenor pada massa itu, Tan Sri Dr. Lin Ver Yan diketepikan. Sesungguhnya, mereka berdua telah terpesong jauh dari batasan (foi ao mar) dalam memperjudikan harta BNM de peru karen asing. Os usuários que encontrou esta página foram submetidos como complemento a outras versões do BNM dan harta negara. Mungkin mero mordaça mordaça mordaça mordaça de mordaça Morda-me e morda-me a mordaça de urso de matawang. Jadi, empat orang adalah orang yang harus dipertanggungjawabkan sepenuhnya di atas kerugian gergasi yang ditanggung BNM akibat perjordan peraranan pering 8211 Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad, Menteri Kewangan, Tun Dain Zainuddin, Gabenor, Tan Sri Jaffar Hussein dan Nor Mohamed Yakcop. Bila Dato Sri Anwar Ibrahim mengambil alih sebagai Menteri Kewangan dalam tahiun 1991, BNM memang sudah terperangkap di dalam perjudian di pasaran. Beliau dinafikan maklumat mengenai keterdedahan O banco de dados de banco de dados não foi cadastrado em 8211 campos de batalha, não identificado por rugby, semanalmente disembunyikan dari beliau. Beliau mendapat maklumat serpihan dari pihak ketiga. Beliau, seperti yang diakui. Pernah meminta maklumat terperinci dari Gabenor TSJH tetapi beliau disuru pergi memintanya daripada Perdana Menteri. Bila DSAI dilantik Menteri Kewangan, kerugian telah menghgunung 8211 8220nasi telah menjadi bubur.8221 Apa yang boleh beliau buan hassan heelalah memberhentikan pendarahan dan itu beliau telah berjaya buat. Beliau 8220membuang8221 Gabenor dan Nem Mohamed Yakcop dari BNM pada appartengahan tahun 1994 selepas pembentangan laporan Tahunan BNM 1993 yang mendedahkan kerugian dari spekulasi wang asing itu. Beliau juga melarang de sama sekali BNM dari bersepekulasi de pasaran matawang asing. Larangan ini berkuatkusa hingga kini. Penganalisis merasakan beliau akhirnya membayar kos yang tinggi atas tindakan beliau itu 8211 Difícil, Desenho Animado Adicionar aquela imagem Adicionar aos Favoritos 6 de tahun. Orang yang memberi arahan supaya BNM berspekulasi di pasaran wang asing adalah TMM dan TDZ dan 8220kerja kotor8221 desertohkan kepada TSJH dan NMY untuk melaksanakannya. Jadi, TSJH dan NMY mempunyai pelindung. Sebab itu mereka bebas, tidak didakwa langsung. Keenam. Kenapakah orang yang bertanggungjawab dibiarkan lepas-bebas Nem Mohamed Yakcop é um homem de meia idade. Malah, beliau, kemudiannya, diberi, habuan, lebih, besar, 8211, kembali ke BNM dan menjadi menteri kabinet. TSJH juga dipersilakan meletakkan jawatan tetapi dengan segadora beliau dilantik menjadi Timbalan Pengerusi PNB sebagai habuan. Sejak dari itu, beliau hidup murung 8211 jarang mendapat liputan mídia 8211 dan dua tahun kemudiano beliau menginggal dunia akibat penyakit barah. Perdana Menteri dan TDZ pula tida siapa yang berani sentuh. Buat penyiasatan mereka tidak mahu. Mereka tidak lut undang-undang. Ketujuh. Kenapakah, skandal, kerugian, pertukaran, asing, BNM, tidak, disiasat, Ini, adalah, kerana, pertama. Pemimpin tertinggi, negara, nampaknya, terlibat, dan bersekongkol, dalam, perjudian, ini. Kedua. Penyiasataan, mungkin, mendedahkan, banyak, kepincangan, perkara, buruk, yang, boleh, membawa, kacau, bilau, politik, kepada, golongan, berkuasa. Ketiga. Perincian-perincian skandal ini mungkin terlalu mengerikan (muito horrível) kepada umum dan boleh menyebabkan malu besar kepada golongan berkuasa, sekiranya didedahkan. Keempat. Wujud unsur-unsur jenayah di dalam skandal berkenaan yang boleh menyebabkan orang bertanggungjawab masuk penjara bukan masuk kabinet seperti yang berlaku sekarang. YB Lim Kit Siang tela de meninos de Parlimen Supaya Suruhanjaya PenyiasatanDiraja ditubuhkan untuk menyiasat skandal kerugian pertukaran asing ini tetapi cadangan tidak langsung diendahkan. Kelapan, patutkah PR (jika memerintah) menyiasat kembali skandal ini Di Mongólia, dua orang bekas Gabenor dan tiga orang kakitangan banco pusat negara itu telah didakwa dimahkamah atas tuduhan kecuaian dan melebihi kuasa sehingga menyebabkan kerugian USD90 juta de pasar pertukaran asing. TSJH dan NMY telah melakukan kesalahan, yang, lebih, besar, menyebabkan, kerugian, gergasi, maka, sudah, sewajarnya, merkka, ke, muka, pengadilan. Mereka mestilah disiasat. Jenayah yang terlibat termasuklah kecuaiano, menyalahgunakan kuasa, memalsukan akaun, memesongkan maklumat, pecah amanah, konspirasi dan rasuah. Aktiviti spekulasi yang dibujo sebenarnya berlawan dengan prinsip-prinsip utama banco pusat. Banco de dados de banco de dados. Manakan boleh O BNM é um grupo de pessoas que trabalham no mundo inteiro e que usam o sistema de segurança como um serviço de segurança. Maka, wajiblah kerajaan PR, menubuhkan, Suruhanjaya, Diraja, Menyiasat, skandal, em, walaupun, ia, tela, 20, tahun. Penulis mengucapkan terima kasih kepada O Penang Institute pertence a um grupo de membros de um grupo de oradores de orang ramai. Semoga anda mendapat manfaat dan ilmu dari penulisan ini. Along tidak terikat atas mana-mana parti politik dan lebih selesa berkongsi ilmu yang benar kepada seluruh rakyat Malásia. Mohd Zubir Amry Bin Ghazali. (Along) Minha especialização é ajudar os comerciantes muçulmanos a ser especialista em análise técnica com verdadeiro conhecimento corporativo sufi. CEO Wake Up Recursos. Cliente desde 2003-2014: (Análise de Mercado Corporativo) Petronas. Banco Comercial. PUNB. IMM (Institut Material Malaysia) pengurusan Malay termo ou frase: pengurusan O termo gestão refere-se ao processo de obtenção de atividades concluídas de forma eficiente e eficaz com e através de outras pessoas. O processo representa as funções ou atividades primárias envolvidas pelos gerentes. Essas funções normalmente são rotuladas de planejamento, organização, liderança e controle. A eficiência é uma parte vital da gestão. Refere-se à relação entre entradas e saídas. Se u pode obter mais saída das entradas dadas, você tem aumentar a eficiência. Da mesma forma, se você pode obter as mesmas saídas de menos entradas, você também tem aumentar a eficiência. No entanto, não é suficiente para ser eficiente. Gestão também está preocupado com a realização de atividades concluídas, ou seja, busca a eficácia. Quando os gerentes atingem o objetivo de suas organizações, dizemos que eles são eficazes. O processo é a maneira de trabalhar. O termo da gerência é todo o requiment como a maneira porque o gerente, não importa sobre o especialista, envolve em atividades e para encontrar a meta. 1. Planejamento. Perancangan bertha bahawa para pengurus memikirkan terlebih dahulu tentang matlamat dan tindakan mereka. Tindakan mereka, biasanya digerakkan, berdasarkan satu kaedah, rancangan atau logic bukannya firasat. 2. Organização. Organizar significa para pengurus menyelaraskan resumir-sumber tenaga manusia dan bahan organisasi. Palavras-chave para este projeto colchão de peixe colchão de peixe colher de peixe colher de pepino colchão de peixe colher de peixe colher de peixe colher de peixe colher de peixe colchão de peito. Sesebuah organisasi itu akan menjadi lebih efektif hanya jika kerja-kerjanya lebih bersepadu dan selaras. Sebahagian dari tugas seseorang pengurus ialah mewujudkan keselarasan ini. 3. Líder. Menghuraikan bagaimana para pengurus mengarah dan mempengaruhi para subordinat, bertindak supaya mereka melakukan tugas-tugas yang perlu. Dengan mewujudkan suatu susana kerja yang sesuai, para pengurus membantu subordinate supaya membro khidmat yang sebaik-baiknya. 4. Controle. Para o pengurus berusaha memastikan bahawa organiza bergerak ke arah matlamatnya. Sekiranya sebahagian dari organisasi bergerak mengikut arah yang salah, para pengurus akan mencari sebab dan membetulkan arah haluannya. Takrif kita juga menunjukkan bahawa para pengurus menggunakan semua sumber organisasi, iaitu kewangan, kelengkapan dan maklumat serta tenaga manusianya, untuk mencapai matlamat-matlamat mereka mereka. Manusia, adalah, sumber, yang, paling, penting, bagi, sebarang, organiza, tetapi, para, pengurus, akan, hanya, menghadkan, pencapaian, mereka, sekanya, mereka, tidak, menggunakan, juga, lain, organisasi, yang, ada. Misalnya, seseorang, pengurus, yang, ingin, meningkatkan, jualan, bukan, hanya, peru, cuba, mendorongkan, pasukan, jurujualnya, tetapi, juga, hendaklah, menambah, belanjawan, pengiklanan. Dengan cara ini meroa menggunakan sumber-sumber manusia de juga kewangan bagi mencapai sesuatu matlamat. Apabila sesebuah organisasi beroperasi dalam suatu persekitaran luaran yang estabil dan boleh diramalkan, para pengurusnya hanya peru memberikan perhatian secara sederhana terhadap keadaan luaran. Walaubagaimana pun di zaman kita ini, persekitaran luanan telah mengalami perubahan-perubahan yang pesat yang mempunyai kesan secara mendalam ke atas organização de strategi-strategi pengurusannya. Palavras-chave: Keadaan ekonomi yang turun naik, sikap pelanggan yang berubah-ubah, keperluan agensi-agensi kerajaan, kenaikan kos tenaga, bahan dan buruh. Semuanya ini membawa kesan kepada organização de pengurusannya. Sesungguhnya, gerak balas organiza terhadap persekitarannya mungkin merupakan sesuatu yang penting. Sesebuah organisasi memainkan peranan penting dalam kehidupan manusia. Dalam sesebuah organisasi perniagaan, perlu mengeluarkan, memasarkan dan menjual barangan dan perkhidmatan kepada manusia. Untuk menjayakan perniagaan umpamanya, usahawan, seharusnya, melengkapkan, dengan, ilmu, pengurusan, perniagaan. Bidang-bidang ilmu pengurusan perniagaan ini termasuklah fungsi pengurusan, pemasaran dan kewangan. Di samping itu, tiga kumpulan utama, yang menghidupkan, menjayakan perniagaan, adalah pemilikan perniagaan, pekerja dan pelanggan. Sumber yang digunakan untuk menghasilkan barangan atau perkhidmatan atau kedu-duanya sekali adalah dikenali sebagai faktor pengeluaran, dan ianya adalah terhad. Faktor-faktor yang digunakan dalam menghassilkan barangan perkhidmatan adalah seperti tanah, buroh, modal keusahawanan. Dalam proses mengeluarkan hasilnya, pengusaha akan mengalami kos pengeluaran seperti sewa, gaji pekerja, kadar faedah atas pinjaman banco dan belanja sobrecarga. Barang-barang perkhidmatan yang dihasilkan mestilah memenuhi kehendak-kehendak pelanggan. Pentingnya persekitaran luaran dan pengaruh para pemegang kepentingan telah bertambah dengan kewujudan isu-isu dan masalah-masalah social pada tahun 1960-an dan sekitar 1970-an, yang menyebabkan berbangkit tuntutan terhadap peningkatan tahap tanggungjawab social syarikat, satu pendapat betapa syarikat-syarikat berkewajipan bertindak Unguia kebaikan masyarakat pada keseluruhan, sekalipun denga berbuat demikian ia mungkin mengurangkan keuntungan. Perbahasan mengenai peranan perniagaan dalam masyarakat telah mewujud satu agenda masala social yang termasuklah pencemaran persekitaran, peluang pekerjaan yang sama bagi wanita dan pekerja minoria, keselamatan pengguna, dan banyak lain hal yang mencerminkan tujuan-tujuan moral dan social para pemegang kepentingan. Persekitaran luaran terdiri daripada unsure-unsur di luar organização yang berkaitan dengan operasinya. Organisasi tidaklah boleh dikatakan dapat memenuhi segala keperluannya. Ia é o berço de um sumber-sumber dengan persekitaran dan bergantung kepadanya untuk terus hidup. Bahan-bahan mentah, wang, buruh dan tenaga adalah entrada persekitaran luaran yang cuba didapati oleh organização dan diubah menjadi keluaran atau perkhidmatan. Yang, kemudian, disediakannya, sebagai, saída, um, persekitaran, luaran. Carta página 70 Persekitaran luaran mempunyai unsure-unsur tindakan langsung dan unsur-unsur tindakan langsung dan unsur pelanggan, agensi kerajaan, pesaing, kesatuan buruh, pembekal dan institusi kewangan. (Lihat Rajah diatas) Unsur-unsur tindakan tak langsung termasuká teknologi, ekonomi dan politik masyarakat. Unsur-unsur, tindaka, tak, langsung, mempengaruhi, iklim, mana, organiza, itu, bergerak, dan, mempunyai, potensi, menjad, unsure-unsur, tindakan, langsung. Apabila perubahan dalam pengharapan orang ramai berhubung tingkahlaku syarikat menyebabkan terbentuknya agensi-agensi pengawasan kerajaan yang baru, maka unsur-unsur tindakan tak langsung menjadi unsur-unsur tindakan lansung. Komponen-Komponen Tindakan Langsung Persekitaran Luaran. Komponen-komponen tindakan langsung persekitaran luaran yang utama termasuklah para pemegang kepentingan seperti fornecedor, cliente, pesaing, kesatuan empresa de trabalho, instituição financeira, shyer titular, dan agência governamental. Este componente é específico para a organização e nunca muda sua composição. Setiap organisasi mengambil bahan-bahan mentah. Perkhidmatan, tenaga, alat kelengkapan dan buru dari persekitaran dan menggunakannya untuk menghasilkan saída. Oleh yang demikian, organizado por bergantung kepada pembekalnya bagi mendapatkan bahan dan buruh. Organisasi biasanya membuat urusan dengan para pembekal bahan, perkhidmatan dan tenaga melali pengurus atau ejen pembelian. Pengurus pembélico mempunyai hubungan dengan beberapa pembekal yang bersaingan dan kadang-kala mungkin membayar harga unidade yang lebih tinggi kepada sesetengah-setengah pembekal tunggal. Dengan membahagikan pembélian kepada beberapa penjual, ejem pembelian mungkin dapat mengambil kesempatan dari pertandingan di antara para penjual itu untuk memperolehi harga yang lebih rendah, kerja yang lebih bermutu, dan serahan yang lebih cepat Penawaran buruh juga dilakukan dengan cara yang sama, iaitu personel atau pakar Tenaga manusia. Organisasi memerlukan para pekerja yang mempunyai kemahiran dan jenis pengalaman yang berbeza oleh itu organiza menggunakan berbagai saluran untuk mendapatkan para pekerja. Apabila organisasi mengambil, pekerja dari kalangan, anggota kesatuan buruh, biasanya pihak kesatuan dan pihak pengurusan akan mengadakan tawar - menawar untuk membincangkan soal upah, sua kerja, waktu kerja dan aspek-aspek lain keadaan kerja. O peixe é um peixe e um peixe. Biasanya, pengaran pemasaran menganalisis bakal pelanggan dan keadaan pasaran dan mengarahkan suatu kempen pemasaran berasaskan analisis tersebut. Pelanggan sesebuah syarikat, mungkin, merupakan, sebuah, institusi, seperti, sekolah, hospital, atau, agensi, kerajaan. Pelanggannya mungkin juga sebuah firma lain seperti kontraktor, pengedar, pengilang ataupun pelanggan perseorangan. Pasaran pelanggan, mungkin, merupakan, suatu, pasaran, yang penuh, persaingan, mana, terdapat, sejumlah, besar, bakal, pembeli, dan, penjual, berusaha, mendapatkan, persetujuan, yang, paling, meneetungkan. Dalam pasaran yang demikian, para pengurus mestilah, secara, khusus, mengambil, berat, tentang harga, mutu perkhidmatan dan ketersuida jika mereka ingin mengekalkan pelanggan yang lama dan menarik pelanggan baru. Jenis, bilangan dan tingkahlaku para pescar organizaçã adalah berhubung rapat dengan persekitaran pelanggan. Sesebuah firma mestilah mampu mengalihkan perniagaan dari pihak kepadanya jika ia berhasrat menambahkan bahagiannya dalam pasaran. Ini bererti firma berkenaan mestilah membro do berupaya kepuasan yang lebih sempurna kepada pihak pelanggan. Untuk mecapai kepuasan tersebut, para pengurus mestilah menganalisis cirri-ciri persaingan dan menetapkan strategi-strategi pemasaran yang jelas. Dalam pasaran oligopoli, secara relatifnya terdapat sebilangan kecil penjual berhadapan dengan ramai pembeli. Harga dan syer pasaran mungkin ditentukan melalui persetujuan industri yang dibuat secara diam-diam atau tak formal dengan diketuai oleh syarikat yang paling besar pengaruhnya. Oligopoli adalah suatu situasi pasaran yang paling umum, tetapi terdapat jenis-jenis yang lain. Dalam monopoli, setiap pelanggan mestilah membeli dari hanya satu sumber, sebagaimana kemudahan elektrik. Dalam kes sedemikian, hubungan penggubal peraturan kerajaan sering merupakan suatu perkara utama. Organisasi bergantung kepada berbagai jenis institusi kewangan, seperti bank perdagangan, bank pelaburan, dan syarikat insuran, untuk mengekalkan mengekalkan dan meluaskan aktiviti-aktivitinya. Firma pernigaan yang baru ditubuhkan dan firma yang sudah kukuh boleh membuat pinjaman jangka pendek untuk membiayai operasi semasa atau pinjaman jangka panjang untuk mengadakan kemudahan baru atau mendapatkan kelengkapan yang baru. Jesteru pentingnya hubungan kerja yang efektif di antara organisasi dengan institusi kewangan, maka biasanya tugas menjalin dan mengekalkan hubungan sedemikian adalah menjadi tanggungjawab bersama ketua pegawai kewangan dan ketua pegawai operasi berkenaan. Kini, organisasi didapati semakin terlibat dengan agensi-agensi kerajaan. Apabila kerajaan persekutuan tergolong sebagai pelanggan (sebagaimana dalam industri pertahanan), penglibatan sedemikian adalah disambut baik. Lebih menimbulkan kontrovesi lagi ialah hubungan organisasi dengan agensi-agensi pengawasan seperti Federal Communications Commission (FCC) dan OSHA. Agensi-agensi ini membentuk dan menguatkuasakan peraturan-peraturan asas yang menetapkan lingkungan operasi sesebuah industri Sejak banyak tahun, peranan kerajaan dalam perniagaan telah menjadi perkara perbahasan di antara mereka yang percaya bahawa campur tangan kerajaan dalam perniagaan mengakibatkan sekatan-sekatan yang menyusahkan ke atas perusahaan bebas dan mereka yang menegaskan bahawa pihak kerajaan memang sepatutnya melindungi orang ramai dan persekitaran semula jadi daripada kesan-kesan persaingan. Dalam tahun 1980-an, tentangan pihak perniagaan terhadap peraturan kerajaan menjadi lebih aktfi. Satu contoh mengenai penentangan pihak perniagaan terhadap peraturan persekutuan berlaku dalam tahun 1984,apabila usaha-usaha kerajaan untuk menyemak dan mengetatkan kawalan ke atas eksport keluaran teknologi-tinggi demi kepentingan keselamatan negara di halang oleh cadangan-cadangan balas yang meganjurkan pengawasan diri oleh syarikat-syarikat. Sekiranya konsep tanggungjawab social syarikat terus mendapat tapak yang kukuh, persetujuan dan kompromi di antara pihak-pihak syarikat dan para pemegang kepantingan boleh mengurangkan tekanan bagi campur tangan kerajaan. Pemegang Syer dan Lembaga Pengarah Struktur penguasa perbadanan-perbadanan awam yang besar menyarankan bahawa para pemegang syer, dengan menggunakan hak-hak mengundi mereka, boleh mempengaruhi lembaga pengarah dan dengan demikian mempengaruhi pula tindakan-tindakan organisasi. Walau bagaimanapun, dari segi amalan, ia seringkali bukanlah apa yang berlaku. Ramai pemegang syer membeli dan menjual saham mereka mengikut peluang-peluang pasaran jangka pendek, dan kurang atau tidak berminat untuk mempengaruhi tindakan-tindakan syarikat. Apabila para pemegang syer secara aktif mencuba untuk mempengaruhi syarikat, halangan-halangan tetap wujud. Keputusan Securities and Exchange Commission tahun 1983 telah menyukarkan lagi aktivis social yang membeli sejumlah kecil saham untuk memaksa undi-undi keatas isu-isu kontrovesi, seperti pelaburan di Afrika Selatan. KOMPONEN-KOMPONEN TINDAKAN TAK LANGSUNG PERSEKITARAN LUARAN Komponen tindakan tak langsung persekitaran luaran mempengaruhi organisasi dalam dua cara. Pertama, kumpulan-kumpulan di luar yang bukan merupakan para pemegang kepentingan mungkin mempengaruhi sesebuah organisasi secara tak langsung melalui satu atau lebih unsure persekitaran tindakan langsungnya. Kedua, unsur-unsur tindakan tak langsung membentuk suatu iklim-teknologi yang cepat berubah, pertumbuhan atau kemerosotan ekonomi, perubahan sikap terhadap kerja, di mana organisasi itu wujud dan organisasi akhirnya mungkin membuat gerak balas. Sebagai misalan, teknologi komputer hari ini membolehkan sejumlah besar maklumat mengenai individu diperolehi, disimpan, diselaraskan dan dipindahkan. Bank-bank dan firma-firma perniagaan yang lain menggunakan teknologi ini untuk menyelenggara, menyimpan, memproses dan bertukar maklumat mengenai status kredit bakal peminjam. Ramai orang khuatir mengenai penyalahgunaan data, pengambilan rahsia peribadi dan kesilapan-kesilapan lain. Golongan individu yang mengambil berat mengenai hakikat ini mungkin mengambil keputusan membentuk kumpulan pendesak kepentingan untuk mendapatkan perubahan sukarela dalam kaedah-kaedah perniagaan yang diamalkan oleh bank dan organisasi-organisasi lain. Dalam mana-mana masyarakat atau industri, tingkat teknologi memainkan peranan yang penting dalam menentukan jenis keluaran dan perkhidmatan yang akan dihasilkan, jenis kelengkapan yang akan digunakan, dan bagaimana berbagai operasi akan diuruskan. Sebagai contoh sesetengah-setangah pihak berpendapat bahawa kemajuan teknologi yang berterusan akan mengurangkan permintaan terhadap para pengurus pertengahan. Banyak syarikat kini menggunakan komputer bagi membuat ramalan dan penjadualan pengeluaran, iaitu aktivitivi-aktiviti yang selalunya dilakukan atau diselia oleh pihak pengurusan pertengahan. Sungguhpun sesetengah kerja telah dihapuskan dalam aktiviti aktiviti ini, namun manusia masih lagi diperlukan untuk mengembang, mentafsir dan bertindak ke atas data yang masuk dan keluar dari komputer. Sekiranya keupayaan komputer yang semakin bertambah itu membolehkan lebih banyak data dikumpul, dianalisis, dan digunakan maka lebih banyaklah kerja-kerja baru mungkin diwujudkan untuk menggantikan sesetengah kerja lama yang sudah terhapus. Perubahan dalam teknologi mungkin seringkali mempengaruhi tindakan para pesaing dan ini memperlihatkan contoh sebagaimana aspek tindakan tak langsung persekitaran boleh menjadi sebahagian dari arena tindakan tak langsung. Selama beberapa tahun, syarikat Polaroid dapat menandingi Eastman Kodak kerana ia mempunyai keluaran yang unik yang dilindungi oleh rangkaian paten yang eklusif. Akhirnya apabila syarikat Kodak berjaya mencipta satu teknologi alternatif, kedudukan pasaran sayarikar Polaroid yang unik itu terancam. Syarikat Polaroid bertindak dengan mengemukakan saman-saman dan juga dengan mencipta keluaran-keluaran yang baru. Para pengurus perlulah sentiasa mengambil kira kos-kos utama seperti buruh dan bahan-bahan mentah yang diperlukan oleh organisasi mereka. Disebabkan kos-kos itu berubah mengikut masa, maka mereka mestilah menentukan prospek mengenai kestabilan harga atau inflasi di masa hadapan. Kadar harga yang di tetapkan oleh para pesaing dan pembekal, di samping polisi-polisi belanjawan dan kewangan kerajaan, mempunyai pengaruh yang besar ke atas kos menghasilkan keluaran atau perkhidmatan dan keadaan pasaran tempat keluaran atau perkhidmatan itu dijual. Dalam hal demikian, para pengurus mestilah menumpukan sebahagian dari masa dan sumber untuk meramal keadaan ekonomi dan menjangka perubahan dari segi harga. Nilai dan adat sesuatu masyarakat membentuk garis-garis panduan yang menentukan bagaimana kebanyakan organisasi dan pengurus menjalankan operasi. Ada kalanya garis-garis panduan tersebut ternyata agak sempit seperti sekatan ke atas para pekerja kulit hitam di Afrika Selatan, yang melalui undang-undang dan adat tidak diberikan hak memegang jawatan di peringkat pengurusan jesteru itu mereka akan menyelia para pekerja kulit putih. Dalam kebanyakan negara pula, halangan social dikenakan terhadap kaum wanita yang mengejar kerjaya di peringkat pengurusan, namun demikian ada juga kaum wanita yang berjaya menapak ke peringkat yang tinggi itu sekalipun rintangan dan pengorbanan yang terpaksa mereka hadapi begitu besar sekali. Dalam bidang-bidang yang lain, garis-garis panduan tersebut mungkin agak luas seperti perbezaan dari segi hubungan yang boleh diterima di antara ketua subordinat dalam sesebuah bandaraya ataupun dalam sesebuah organisasi. Dalam sesetengah kes, hubungan biasa itu mungkin sangat formal di mana subordinat ternyata begitu hormat terhadap mereka yang berpangkat lebih tinggi darinya dalam hierarki. Dalam organisasi-organisasi yang lain, mungkin tidak terdapat banyak tanda wujudnya perbezaan dari segi pangkat. Niali dan adat masyarakat juga digambarkan dalam struktur organisasi firma. Sebagai contoh di Jepun, di mana pekerka mungkin bekerja untuk syarikat yang sam seumur hidup, para subordinat adalah lebih banyak terlibat dalam penentuan polisi dan soal membuat keputusan berbanding dengan para pekerja di Amerika. Pembolehubah Politik Perundangan Adakah agensi kerajaan akan mengamalkan pendirian yang tegas atau lembut dalam hubungannya dengan pihak pengurusan Adakah undang-undang antitrust atau cegah monopoly akan dikuatkuasakan dengan tegas ataupun tidak diperdulikan Adakah dasar kerajaan akan menyekat atau menggalakan kebebasan pihak pengurusan untuk bertindak. Jawapan bagi soalan-soalan ini bergantung pada sebahagian besarnya kepada iklim politik dan perundangan dalam sesuatu tempoh masa. Penglibatan kerajaan dalam hal ehwal perniagaan dan organisasi bukan untung telah semakin meningkat sepanjang abad ini. Biasanya, peraturan ini bertambah banyak dikuatkuasakan berikutan sesuatu keruncingan ekonomi atau social yang utama. Sebagi contoh kemelesetan ekonomi pada 1930 an dan pergerakan hak asasi manusia pada tahun 1960-an telah menyebabkan banyak cirri perundangan dikuatkuasakan dan agensi pengawasan yang baru dibentuk. Arah aliran ini semakin ketara apabila orang ramai menuntut supaya kerajaan melindungi pihak pengguna, memelihara persekitaran dan menghapuskan diskriminasi dalam pekerjaan, pendidikan dan perumahan. Semua desakan ini diperkuatkan lagi dengan adanya golongan di kalangan mereka juga pengurus yang menyeru supaya dipatuhi prinsip-prinsip etika yang tinggi dalam tindak laku perniagaan dan bidang masing-masing. Dimensi Antarabangsa. Komponen antarabangsa dari persekitaran luarna juga memperlihatkan peluang dan cabaran dan mempunyai potensi untuk bergerak dari faktor tindakan tak langsung menjadi faktor tindakan langsung. Sebagai contoh banyak syarikat di Amerika mendapati adalah menguntungkan menjalankan operasi pemasangan dan pengilangan di Mexico, iaitu berdekatan sempadan Amerika dan Mexico, manakala perniagaan-perniagaan borong dan runcit telah tubuhkan di Rio Grande di sebelah Amerika untuk memenuhi keperluan-keperluan orang-orang Mexico yang dating melawat. Dalam tahun1984 kerajaan Mexico menurunkan nilai peso dan memulakan kawalan mata wang untuk menyekat modal mengalir keluar dari negaranya, operasi-operasi pengilangan di sebelah kawasan Mexico didapati beroleh keuntungan, manakala banyak dari perniagaan borong dan runcit di sebelah kawasan Amerika habis musnah. Contoh ini menunjukkan betapa perlunya syarikat-syarikat yang melibatkan diri dalam perdagangan asing supaya memperkirakan penilaian risiko dan ekonomi dalam strategi-strategi mereka. Firma-firma yang terlibat dalam pengeluaran dan jualan di seberang laut segera mempelajari bahawa kejayaan atau kegagalan seringkali bergantung kepada pengetahuan yang tepat tentang undang-undang, adat, etika, system ekonomi dan kaedah-kaedah pengurusan negara-negara tempat mereka menjalankan perniagaan. Syarikat-syarikat multinasional, yang menguruskan kemudahan-kemudahan pengeluaran dalam sepuluh atau dua puluh buah negara yang berlainan dan membuat jualan di 50 buah negara atau lebih, mestilah mengumpulkan pengetahuan yang secukupnya tentang segala pembolehubah yang terdapat di negara-negara tempat mereka menjalankan operasi. Arah Aliran Dalam Persekitaran Luaran. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, pihak awam telah menjadi komponen persekitaran luaran yang paling mendesak. Jesteru itu pihak media kini berupaya mendapatkan lebih banyak maklumat dari yang boleh didapatinya dahulu, ia telah mewujudkan segolongan besar para pengguna yang serba maklum. Pandangan terhadap pihak berkuasa telah berubah dan orang ramai tidak lagi menerima sahaja sesuatu keputusan tanpa membantah. Sebagai satu kumpulan kecil dalam masyarakat, tenaga kerja juga telah semakin berana menyuarakan kepentingannya. Kesulitan melaksanakan peraturan dan arahan kerajaan yang dikira kompleks dan kadangkala bercanggah telah menyebabkan bertambahnya desakan supaya kerajaan mengurangkan penglibatannya dalam dunia perniagaan. Peraturan yang sedikit mungkin memudahkan lagi tugas para pengurus tetapi para pengurus pula mestilah dapat melahirkan inisiatif baru untuk mencapai tujuan social yang sama seperti yang ingin dilaksanakan oleh peraturan-peraturan tersebut. MENGHUBUNGKAN ORGANISASI DENGAN PERSEKITARAN Sejauhmana persekitaran luaran mempengaruhi para pengurus adalah berbeza keadaannya mengikut jenis dan tujuan organisasi. Perbezaan ini terdapat di kalangan kedudukan dan fungsi dalam organisasi. Oleh kerana para pengurus di tingkat-tingkat atas dalam organisasi mempunyai kuasa yang lebih besar dan perspektif yang lebih luas, maka mereka memikul tanggungjawab lebih berat bagi menguruskan hubungan dengan persekitaran luaran berbanding dengan para pengurus tingkat bawahan. Para pengurus dan organisasi mereka bergerak balas terhadap persekitaran luaran dengan cara mencuba mempengaruhi persekitaran tindakan langsung dan dengan cara meramal serta membuat pelarasan terhadap arah-arah aliran dalam persekitaran tak langsung. Mempengaruhi Persekitaran Tindakan Langsung. Untuk mendapatkan kesan dari persekitaran tindakan langsung, para pengurus mestilah menumpukan usaha mereka kepada aspek-aspek penting persekitran itu, terutamanya aspek-aspek yang ada kaitan dengan matlamat tertentu organisasi berkenaan. Jika mereka menimbangkan dengan sama setiap komponen, mereka hanya akan membuang masa dan tenaga dengan cara-cara tidak produktif. Tetapi dengan membuat tumpuan kepada faktor-faktor yang penting, para pengurus boleh menentukan sasaran bagi percubaan mereka untuk mempengaruhi persekitaran. Persekitaran tindakan langsung adalah satu kuantiti yang dikenali dan organisasi mempunyai pola interaksi yang tetap dan kukuh dengannya. Banyak teknik telah dicipta untuk mempengaruhinya. Para pengurus mempengaruhi keutamaan pengguna melalui pengiklanan. Mereka mengadakan hubungan kerjasama dan berunding dengan para pembekal untuk menarik dan mengekalkan khidmat para pekerja dan membuat perjanjian dengan pihak-pihak kesatuan bagi menstabilkan keadaan pasaran buruh. Ramalan dan Persekitaran Tindakan Tak Langsung. Seringkali, perubahan di dalam persekitaran tindakan tak langsung ialah tanda pertama tentang kesan yang akan berlaku kemudian terhadap aktiviti organisasi. Para pengurus bertindak dengan cepat dalam berbagai cara untuk mengetahui cirri-ciri perkembangan yang sedemikian. Mereka mungkin mengikuti jejak perkembangan atau aliran persekitaran secara berterusan, dengan harapan melalui cara-cara tersebut untuk mendapatkan suatu pengertian yang berguna tentang persekitaran luaran. Arah aliran perbelanjaan pengguna yang menurun misalnya, pada umumnya mungkin menyedarkan seseorang pengilang barnag-barang mewah betapa pengeluaran perlu dikurangkan sebelum jualan kepada pelanggan tetap mula merosot. Maklumat mengenai persekitaran tindakan tak langsung boleh didapati dari banyak sumber, desus-desus tak formal di sesebuah industri, para pengurus organisasi-organisasi lain, data yang dihasilkan oleh aktiviti organisasi itu sendiri, laporan dan statistik kerajaan, jurnal perdgangan, penerbitan kewangan dan perniagaan am, perkhidmatan terus bank data komputer dan banyak lagi. Penyelidikan boleh dilakukan untuk mencari kepastian tentang perkembangan yang dijangkakan. Dengan menggunakan teknik-teknik ramalan, para pengurus boleh menjangkakan perubahan dalam peraturan kerajaan, sikap orang ramai, kos pembekal, ketersediaan bahan-bahan mentah, tindakan para pesaing, dan seterusnya dan bersedia dengan jalan-jalan tindakan alternatif dan rancangan-rancangan konkrit yang akan diambil untuk tindakan masa hadapan. Perancangan, Rekabentuk Organisasi dan Persekitaran. Cara paling penting para pengurus membuat pelarasan terhadap persekitaran luaran ialah melalui pengembangan dan perlaksanaan rancangan-rancangan bagi organisasi mereka. Rancangan-rancangan ini mungkin mudah, bermatlamat jangka pendek dan terhad skopnya, atau rancangan-rancangan tersebut mungkin agak sofistikated, bermatlamat jagka panjang dan begitu menyeluruh. Rancangan-rancangan yang berpotensi paling sofisikated dan menyeluruh mengandungi konsep asas organisasi dan strategi-strategi yang akan bukan sahaja memandu langkah penyesuaian organisasi terhadap persekitaran luaran langsung dan tak langsung tetapi ia juga memandu usaha-usahanya untuk mempengaruhi tingkahlaku ejen-ejen dalam persekitaran tindakan langsung. Jenis pelarasan pengurusan yang khusus terhadap persekitaran melibatkan perubahan dalam struktur formal organisasi serta aliran kerjayanya. Pola autoriti, hubungan laporan di kalangan para pengurus, dan daya seumpamanya. Bentuk pelarasan terhadap persekitaran ini biasanya disebut rekabentuk organisasi bererti penyusunan organisasi secara sedar supaya ia dapat memenuhi dengan sebaik-baiknya permintaan persekitaran pada suatu masa. Sungguhpun tidak banyak organisasi direkabentuk secara rasional, namun banyak juga organisasi disusun semula dan distrukturkan kembali supaya sesuai dengan kehendak persekitaran.
Advanced Statistical Arbitrage V4.0 Opulen Visão Geral Stat Arb V4.0 Opulen é o mais recente produto de negociação estatística Arbitrage desenvolvido pela FX AlgoTrader. V4.0 O Opulen usa uma interface JavaFX exclusiva para controlar os parâmetros de sistema subjacentes implementados em cada gráfico executando as ferramentas arbitrais estatísticas no MetaTrader MT4. Stat Arb V4.0 Opulen foi projetado especificamente para rodar no MetaTrader MT4 com entrada e saída de pedidos totalmente automatizadas com base em parâmetros definidos pelo usuário. V4.0 O Opulen é composto de três componentes principais que são: - FXA Stat Arb V4 JFX (Um Conselheiro Especialista) FXA STD Indicador V4 JFX (Um Indicador) FXAJFXInterface. jar (O programa de interface de controle JavaFX) V4.0 Opulen constrói Sobre o sucesso do Stat Arb V3.0 com a introdução das seguintes características diferenciadoras: - Integração no FX AlgoTrader Indicador de Correlação em Tempo Real 8224 Opção de Negociação Sintética Inte...
Comments
Post a Comment